MW i Varberg

I lördags när jag anlände till Varberg satt Mikael Wiehe på teaterns trappa och lät sig intervjuas, det var bara han och intervjuaren och en snubbe till. Jag passerade mitt framför näsan på dem. Sen satt jag och häckade sju meter ifrån dem.

Ordföranden i Myrdalsällskapet kom fram och hälsade på honom. Han ursäktade sig för att han förblev sittande (hade bra ursäkt men jag hörde inte riktigt vilken).

Det var trevligt att sitta där med Mikael Wiehe. Om än på sju meters håll.

Biblioteket i Varberg har genomgått en plastikoperation och ser inte alls ut som på den gamla trista tiden. Nu är det nytt och fräscht och konstigt.

Till min glädje hittade jag en hundrelaterad tidning. I denna hundrelaterade tidning läste jag att man inte måste ta milslånga promenader och träna varje vecka. Det tycker inte ens Eva Bodfäldt. Det kan räcka med att slänga ut lite godis bakom ryggen.

Det var ju väldigt bra för oss som är väldigt inaktiva.

Jag känner mig stärkt nu när Eva Bodfäldt har sagt detta. Prata och kela lite, det räcker gott! Och så kanske nån liten promenad då och då. Det blir så bra så.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Hasse Andersson uttalade sig i samma tidning och sa att man självklart får ta hunden med sig in i himlen. ”En himmel utan hundar vore inget paradis.”

Därefter trängdes jag med Mikael Wiehe i ingången till Varbergs teater – förbunden med biblioteket. Man kunde komma dit både utifrån och inifrån så att säga. Mikael fotograferades ihop med Sara Beischer vars bok Jag ska egentligen inte jobba här jag läste för några år sen. När hon höll sitt tacktal avbröt hon sig och sa: ”Nu gråter min mamma.” Föräldrarna satt i publiken.

Mikael skulle för omväxlings skull tala istället för sjunga. Men han har ju en ljuv skånska så det gick bra det med. (Ingen kan uttala: ”Och tack för pengarna!” så schvungfullt som han.) 100 000 fick han att slita med hälsan. Jag funderar på att skriva tiggarbrev.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kommentera

