Midsommar i Boberg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag slapp skämmas för Vanna på midsommarafton, hon skötte sig excellent. Men så jämfördes hon också med en korthårig tax som gick ur tiden 1988 och jag förstod att denna jämförelse utföll till hennes fördel. 🙂 Han hette Jonatan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inte ens när vi dansade som idioter runt stången reagerade hon. Jag försökte vinka uppmuntrande till henne när jag hoppade förbi. Hon ställde sig upp några gånger men låg i övrigt bara och tittade med lite rundare ögon än vanligt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den äldste var 91, den yngste var fem. Vi firade hos en gammal bekant som gick i min brors klass på gymnasiet och som jag umgicks med när jag bodde i Lund. De har en sommarstuga som hans morfar köpte på 60-talet. Då ansågs Boberg, Grimsholmen och Ringsegård vara mycket avlägsna platser; en mil från stan. Idag är dessa områden fulla av sommarstugor och vräkiga året-runt-villor. Havet, havet…

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi hade omväxlande regn och sol.

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På kvällen gick några av oss ner till stranden och Vanna fick doppa sig. Jag sa till min brorson att han skulle kasta bollen så långt han kunde men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att han skulle kasta så långt. Han kastade ungefär lika långt som jag brukar kasta med bollkastare. Med resultat att Vanna sprang efter men inte ville simma. Av någon anledning gillar hon inte att simma i havet – hon brukar vägra.

Efter tio minuter eller så sprang hon plötsligt ut igen och började simma runt och när hon såg bollen hämtade hon den. Det tyckte jag var väldigt duktigt.

Annars väntade hon bara på att någon skulle kasta den igen och såg aldrig vart den tog vägen eftersom ungarna kastade så oberäkneligt. Då stod vi åtta personer och pekade ut i vattnet: Där! Där! Vanna var så fokuserad på oss att hon var blind för bollen och pekandet förstår hon inte. Det hade underlättat vår tillvaro om hon hade fattat det. Men vi fick bollen med oss hem.

2 thoughts on “Midsommar i Boberg

  1. Klart att Vanna inte vill komma t en matte som hoppar som en groda.
    Området har utvecklats som här på ön sommarstugor i hundratals.

    Ha de gott fr ön där det är uppehåll & just nu blå himmel.

Kommentera

