Min moster Margit

En vacker dag på Konsum i Gamlestan vill en äldre dam ha min hjälp med att läsa på en vara. Är det Margit? säger jag (som om jag inte var helt säker). Sen säger jag att jag är jag och att jag är min mors dotter. Margit kopplar inte. Jag upprepar detta ett flertal gånger. Det är först när jag uttryckligen säger att jag är hennes systers dotter som polletten trillar ner. Då får jag en kram.

Jag läser högt för Margit på paketet: ”Ekologisk bredbar leverpastej” men det var inte det Margit ville ha hjälp med, hon ville veta bäst-före-datum. Jag får ta av mig glasögonen, jag ser också dåligt. (Margit ser ännu sämre.) 27 december, säger jag och påpekar att hon får två för 20. Det är bra, säger Margit. ”Jag tar två och fryser ner den ena.”

Margit har gula fläcken och måste operera sig en gång om året. Hon är 93 år gammal och bor ensam i sitt radhus i Bergsjön sen hennes man dog för några år sen.

Kommentera

