Söndag

På söndagen var vi på Volvomuseet. Jag gillar att titta på gamla bilar, jag känner mig hemma i bilhallar – pappa jobbade på ett Volkswagenföretag. Han körde bara Volvo när han var ung. Farfar och han köpte en maroonröd PV ihop, jag har sett den på svartvita bilder. Salig i åminnelse.

Jag önskar att jag hade kunnat ringa honom nu. Jag frågade mamma om han hade varit där, hon sa nej. Då är det väl så då.

Jag tänkte på min döda morbror också – som jobbade på Volvo i alla år. Han var ju från Göteborg, och dog under en tjänsteresa. :/

Volvotillverkningen började 1927. Det var en konstnär med stort bilintresse som designade den allra första bilen. Helt öppen och illa lämpad för vårt klimat. Stommen var av trä! Liksom ekrarna.

Två gubbar styrde Volvo; Assar och Gustaf. De rökte pipa och delade skrivbord. Vaktmästaren hade vakthund!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Den första bussen tuffade omkring i Arvika på 30-talet.

Kommentera

