HMS Småland

HMS Småland (J19) var en jagare i svenska flottan som sjösattes i början av 50-talet och togs ur tjänst i slutet av 70-talet. HMS betyder Hans Majestäts Skepp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kungen och drottningen har ett flertal gånger besökt jagaren och suttit i rummet där de själva hänger porträtt. Det är ett obligatoriskt inslag i dessa sammanhang.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Numera ligger hon i Göteborgs hamn och ingår i Göteborgs Maritima Centrum, även kallat Maritiman. Vad har jag med detta att göra? Jo, Jonas som extraknäcker som frilansskribent skulle skriva en artikel i Militär Historia och undrade om jag kunde tänka mig att ta bilder. Det kunde jag. Han hade stämt träff med guiden i fredags halv elva. Det var en underbart vacker dag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jonas lekte journalist och jag fotograf, med andra ord. Vi gick hit och dit och upp och ner medan guiden – en gammal militär – återgav fartygets historia. Båten är mycket större inuti än vad den ser ut att vara utanpå. I maskinrummet jobbade tio man (av en besättning på ca 250). Det var inga idealiska fotoförhållanden därinne och jag hade bara standardobjektivet (de andra objektiven skulle inte funka i trånga utrymmen) men man får hoppas att några bilder duger. Reportaget, inklusive intervju med en snubbe som var med på jagaren när det begav sig, kommer i juni- eller julinumret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I maj ska Jonas till Flandern och försöka få ihop fem artiklar om första världskriget. Dessvärre har han inte bett mig följa med och plåta krigsgravar. Himla synd!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 thoughts on “HMS Småland

Kommentera

