Oxford 16-05-06

Perfect day for a walk in the hills, sa BBC-människan i morse. 21 grader i Oxford, 24 i London. Tanken var att jag och V skulle åka till Blenheim Palace medan P jobbade. Men V blev sjuk. Han är fortfarande sjuk. Vi befinner oss på the Emergency Department.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klockan är halv tolv på natten. Det beslutades i alla fall att han – dvs. vi alla tre – ska flyga hem i morgon som planerat. Ett tag ställde jag in mig på att åka ensam. :/

Åh vilken bra sjukvård de har i England, tänkte jag när han togs in efter en halvtimme. Det visade sig vara en skjutsköterska som primärundersökte honom. Han fick svälja en häxdryck.

Storbritanniens bussar är inte punktliga, har jag idag konstaterat. Vare sig till eller från Oxford. Kraftigt försenade.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag tillbringade sex timmar på och runt palatset där Churchill föddes. Det var det värt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Blenheim Palace (uttalas blɛnɪm/ blen-im utan h) skänktes som en nationens gåva till fältherren John Churchill för hans insats i slaget vid Blenheim där han lyckades besegra den franskbayerska armén. John Churchill blev den förste hertigen av Marlborough.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var 1704. Slottet stod färdigt 1724. Det är för närvarande den 12:e hertigen av Marlborough som bor på Blenheim med sin familj, de bor i en av flyglarna. Sonen George som ska ärva hela härligheten/hertigdömet är född 1992.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slottets skönhet är omtvistad. Det är mer pampigt än tjusigt, enormt stort. Världsarv!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Churchill föddes i ett anspråkslöst rum för att vara slottsrum. Han kom två månader för tidigt – föräldrarna var på tillfälligt besök på ”släktgården”. Jag förstod nu varför Winston inte blev duke of Marlborough. Han är inte son till äldste sonen. Det går i arv från son till son och från äldste son till äldste son. Undantaget var nånstans där i början då man i brist på manlig arvinge lät en dotters nephew vid namn Spencer bli hertig. Det officiella namnet är därför Spencer-Churchill. (Sir Winston Leonard Spencer-Churchill)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Guiden, som såg sanslöst töntig ut i någon sorts blandning mellan slips och fluga och det röda håret stående åt alla håll, tittande på mig som om jag var något katten släpat in, vilket jag väl också var, bekräftade att denne Spencer är släkt med prinsessan Diana och hennes bror, den 9:e earlen på Althorp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Blenheims park är omtalad då den utgör ett typiskt exempel på engelsk park, den landskapsarkitektur som var på modet i 1700-talets England. Stilen gick ut på att ”återskapa” den vilda naturens oregelbundna charm, en skarp kontrast till tidigare epokers strikta trädgårdsideal.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Churchill föräldrar bodde alltså inte på Blenheim, där bor ju hertigen med sin hertiginna. Det var Churchills farfar och farmor. Men Winston blev ofta lämnad på Blenheim när föräldrarna inte hade tid med honom så han gick ändå som barn i huset. Som liten red han sin egen häst runt Blenheim. Han var sju-åtta år och satt i en sadel som såg ut som en stol. En stol av läder. Winston tyckte livet igenom att Blenheim var en utomordentligt bra plats och ett utomordentligt bra palats, dels var han född där och dels fick han sin fru där. De satt här:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var i the Rose Garden. Numera är det en plats till minne av Winston själv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När de satt där och stirrade framför sig såg det ut så här:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag antar att det såg ut ungefär så även då.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När jag var klar med Blenheim – hur man nu någonsin skulle kunna bli klar med Blenheim – gick jag bort och tittade på de nyfödda lammen. Det var overkligt fint.

Jag blev så trött i fötterna att jag tog av mig skorna och lade mig i gräset vid sjön och gick upp bara för att fotografera svanarna.

Innan jag tog bussen ”hem” gick jag in i Woodstock – det lilla samhälle som Churchill var stolt över att vara en del av. Jag orkade inte gå på jakt efter de små söta tebutikerna som ska finnas där utan köpte bara en glass och gick tillbaka efter att ha visat min slottsbiljett för vakten i buren. Shall I show you my ticket? undrade min tröga hjärna. I’ll just have a quick look, sa han så där underbart brittiskt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag tyckte det var lite underligt att det stod ”Access to Woodstock” när jag gick in, men såg aldrig vakten då. Hur kan man få tillgång till en liten stad? Eller köping.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag menar, det normala är ju att man har tillgång. Ständig tillgång. Fast nu kom jag från slottet och då kunde man inte gå in och ut hur som helst.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Engelsmännen är otroligt vänliga – synnerligen lovely creatures. Utom en (1) busschaufför. Han hade inget glatt humör.

De får 9,2 på artighetsskalan. Extra plus i kanten för han som hoppade ur sin egen affär för att visa oss vägen till Ashmolean. Han hade sett att vi satt med kartan utanför hans fönster.

Vi blev ideligen kallade guys.

Sista kvällen inträffar så det jag fasat för hela tiden. Jag måste gå på hotellrumstoaletten och uträtta mina större behov. Nu är vattnet inte vackert. Jag orkar inte längre, jag flyr fältet. Planen var att checka ut 10:30 och låta värdinnan ta hand om resväskan. Men jag pallar inte – under dessa omständigheter – att komma tillbaka på eftermiddagen. Jag drar – för tid och evighet. Hon kan ta sin förbannade toalett och stoppa upp den i… Stackars kommande hyresgäster säger jag bara. Och fy fan vad jag saknar Sverige.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hej då, då, Blenheim

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

One thought on “Oxford 16-05-06

  1. Hej,
    Jag blir bara klokare, tror jag, när jag läser dina resebrev & njuter av de vackra bilderna. Hoppas din egen stol i ditt damrum fungerar, ler.
    Ja usch för icke fungerande WC eller när det bara är ett hål i golvet.
    HA en skön söndag på er.
    Kramen från en kall ö där lugnet råder

Kommentera

