Besiktning

Jag hade aldrig gått igenom besiktningen, men det gjorde bilen.

Efteråt tog jag Vanna till havet och så fick jag för mig att åka till graven. Det var första eller möjligen andra gången jag var där helt själv. Vanna lägger sig alltid ner, hon är en tålmodig kyrkogårdsbesökare. Det är som om hon hör hemma där, kanske för att vi varit där så många gånger nu. Jag noterade att det växte en styvmorsviol bredvid graven, alldeles intill honom. Jag tog bort några vissna blommor och lutade pannan mot den liggande stenen.

Det är fyra år sen nu. Fyra långa, hemska år.

Depressioner lyssnar inte på sakliga argument, sa David Lagercrantz i Sommar. Nej, de lyssnar bara på sig själva. Rätt som det är spelar han en av mina gamla favoritlåtar: ”Carrickfergus” med Van Morrison, en irländsk folkvisa. Van Morrison är som bekant från Belfast.

Oh but I am sick now and my days are numbered
So come all ye young men and lay me down.

One thought on “Besiktning

Kommentera

