Van the Man

Jag älskar Van Morrison, precis som jag älskar Bob Dylan och Neil Young och Lou Reed och de andra 40-talsgubbarna.

En gång såg jag honom i stadsparken i Lund. Det var en gratiskonsert (!) och jag stod långt fram. Van, som är kort och knubbig, kom in för ett extranummer och bakom honom kommer en av körsångerskorna springande. När hon passerar honom framme vid micken lägger hon handen på hans axel. Det fastnade i mitt minne, jag vet inte riktigt varför.

Förmodligen på grund av Vans rykte som bitter och butter. Jag gick väl omkring och trodde att alla var lite rädda för honom, även de som jobbade med honom. Jag tror inte Van är så farlig egentligen. Han är nog en snäll liten Irish rover – som till sin stora förtjusning blivit adlad. Jag förstår honom inte alls på den punkten. Jag förstår bara David Bowie som tackade nej. Men Van säger att vi får kalla honom vad vi vill. Vi måste inte säga Sir Ivan.

Dock kan han vara sjukt otrevlig när han är på det humöret. Ett hett tips är att muta honom med äppelpaj. Jag avråder från att gå fram till honom och be om en autograf! Till viss del beror nog avogheten på blyghet och scenskräck som han periodvis har fått jobba hårt för att bemästra. På Palladium 1979 rymde han mitt under konserten. ❤

Rätt typiskt för Van är att han på frågan om han ångrar något helt gravallvarligt (journalisten tror att han skämtar) svarar att han inte skulle ha blivit känd. Innan han kunde försörja sig på musiken var han fönsterputsare. ”I’m happy cleaning windows…” Fast hur roligt hade det varit i längden, Van? Du hade i alla fall inte fått falla på knä inför prins Charles och bli dubbad till riddare. Here comes the (k)night!

Man måste inte ha en stor sångröst för att vara en stor artist, men Vans sång är en del av hans storhet. ”Not bad for a blue-eyed soul singer from east Belfast”, som han sa när han adlades efter 53 år i branschen. Modern var musikalisk och fadern hade en stor samling bluesskivor. Inte sällan sjunger han med sin dotter:

I tonåren tittade jag mycket på ”The Last Waltz”, The Bands avskedskonsert. Bob Dylan m. fl. gästartister medverkar, Joni Mitchell… som körar bakom Neil Young. Neil anses ha snortat kokain innan han går på scen och detta kokain ska sedan ha retuscherats bort från näsborrarna. (Fråga mig inte om det är sant.) Vad jag inte visste var att det var Van Morrisons första framträdande på flera år. ”…he considered skipping his appearance until the last minute, even refusing to go on stage when they announced his name.” Hans dåvarande manager fick bokstavligen ge honom en spark i röven. Av rampfebern märks ingenting. Tvärtom gör Van ett bejublat framträdande och blir så till sig i trasorna att han får spasmer (jag har alltid förmodat att han inte var nykter) och börjar sparka vilt omkring sig. Visserligen går han ut innan låten är slut men det spelar ingen roll för han har ändå slutat sjunga. Musiken bara fortsätter spela och Robbie säger: ”Van the Man!”

Som sagt, jag tror inte han var helt nykter.

Just nu har jag ”Moondance” som signal på telefonen. Tidigare hade jag ”Brown Eyed Girl”. Men när jag blev sjuk i öroninflammation och fick hörselhallucinationer ringde telefonen upp mig i huvudet utan att ringa. Jag hörde ”Brown Eyed Girl”-introt hela tiden. Det blev för mycket för mig. Så fort jag blev frisk bytte jag till ”Bright Side of the Road”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det går ju inte att säga vilken som är Vans vackraste låt. ”These Are the Days” ligger nog bra till. Andra skulle väl tycka: ”Have I Told You Lately”. Själv är jag svag för ”Enlightenment” från skivan med samma namn. Måste jag säger jag ändå ”Into the Mystic”.

Vem tröstar tröstaren? Jag vet inte. Jag vet bara att Van är en bra tröstare.

Sometimes we know, sometimes we don’t
Sometimes we give, sometimes we won’t
Sometimes we’re strong, sometimes we’re wrong

Sometimes we cry

2 thoughts on “Van the Man

  1. När jag bodde i Dublin var vi på hans konsert men många irländare ifrågasatte oss och pratade mycket om hans beteende mot kvinnor i sitt liv. Jag vet inte tillräckligt mycket om hans privatliv för att veta vad som är sant eller inte men en fantastisk röst har han och väldigt många bra låtar!

  2. Jag har inte fördjupat mig i kvinnoaffärerna. *bäst att låta bli* När man surfar runt så framkommer det att det var en skandal för några år sen med nåt utomäktenskapligt barn som han förnekade. Men han har varit gift länge så helt hopplös kan han väl inte vara. 😉

Kommentera

