I’m only bleeding

Till skillnad från en person jag känner som mer än gärna går till doktorn avskyr jag det av hela mitt hjärta. Jag går bara dit om jag absolut måste och helst inte då heller. För många år sen gick jag dit av depressionsskäl och den kvinnliga läkaren fick för sig att ta blodprov. När hon tagit sitt blodprov konstaterade hon blodbrist. ”Har du rikliga menstruationer?” undrade hon. Då skulle jag ta järntabletter i samband med mens. Jag tog dem tills de tog slut och skaffade kanske lite till. En vacker dag slog det mig att det var jättelänge sen jag tagit dem. Hur stor järnbrist har inte jag nu? tänkte jag och beställde ett paket med tvåhundra tabletter på nätet och tog en om dan. Lika bra att fläska på. Hon på Apoteket sa också att jag kunde ta en om dan och dubbla under mensen.

Nu har det här problemet blivit ännu större. Nu blöder jag så mycket att jag blöder överallt. (Även offentligt!) Jag använder fem nattbindor för tillfället. Det är inte det att det går igenom själva bindan, det går vid sidan om. Det forsar. Det rinner längs benen, det skvätter längs badrumsväggarna. Det är ett rent helvete.

När jag ska ut och resa eller dylikt tar jag Cyklo-F. Det är en vedervärdig medicin och inte helt billig. Vedervärdig för att man måste ta sex stora tabletter om dagen.

Alternativet är väl p-piller, men vem vill ta det i min ålder? Och vem vill ta det överhuvudtaget? Jag är skeptisk mot hormoner. Jag tror att de ökar cancerrisken mer än de minskar den (skyddar mot vissa cancerformer och framkallar andra!).

Om jag inte redan har cancer. Det skulle förklara alltihop.

Det slutar kanske med att jag måste gå till doktorn/gynekologen i alla fall. Jag måste kanske t.o.m. bli undersökt. När jag egentligen bara vill ligga anemisk i en solstol i de tyska alperna som de gamla tuberkulospatienterna.

8 thoughts on “I’m only bleeding

  1. Som man är jag tacksam att jag slipper detta. Känner väldigt stor sympati med dig. Hittade inte låten jag ville men fann denna på Youtube. Du får själv tyda titel mm.

    Kram på er & ha de gott i den anemiska stolen.

  2. Besvärligt m behandling var det då! Operation. Konvalescens m inga lyft. Jag fick vara bärhjälp mm.
    Varm kram m lika varma krya på helsningar

Kommentera

