Saltvatten

I onsdags och i förrgår badade Vanna och jag i havet. Förklaringen till att Vanna aldrig drabbas av svår klåda när hon badat i saltvatten blev uppenbar för mig: hon torkar mycket fortare (och utan min hjälp!). Det är fukten som är boven, att det är så vansinnigt svårt att få pälsen och huden torr efter att hon simmat i sjön. Skillnaden är extrem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det sorgliga – och obegripliga – är att Vanna bara vill simma i sjöar. Hon vill inte simma i havet, där vill hon bara springa och plaska. Man kan lura henne att simma några gånger, men förr eller senare ger hon upp och blir stående och glor. Jag vet inte vad detta beror på. Jag misstänker att hon inte gillar havets öppenhet, att vara långt ifrån land, och att hon föredrar att kasta sig ut när hon simmar vilket man inte kan göra i havet. Jag vet inte, men någonting är det. Himla dumt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inka och jag kunde tillbringa timmar i havet. Jag stod och kastade och hon simmade och hämtade.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag är ju en havsmänniska och har varit sen födseln. Det blir så när man från låg ålder cyklar till stranden varje sommardag. När jag blev lite äldre stod min bästa vän och jag på händerna i havet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4 thoughts on “Saltvatten

  1. Morn da.
    Havet för dig är som fjällen för mig.
    Inga begränsningar, vi kan se hur långt som helst, en frihet som inte finns i staden.
    Bara låta blicken vara & ögonen vila på ngt långt borta.
    Frihetskänslan.
    Att var ett med naturen, i naturen.

    Naturen bestämmer.

    http://www.vof.se/folkvett/ar-1994/nr-2/indianhovdingens-tal/

    http://web.archive.org/web/20060517111304/http://www.historylink.org/_output.CFM?file_ID=1427

    Nelly van vid havet men det är ju bräckt vatten här.
    Kan det ha att göra att få kallsupar i havet är osmakligt medan de i insjön ”smakar” de bättre?

    Ha de gott från oss på ön. Vi alla helsar.

  2. Vanna får ju snarare in mer vatten när hon springer och hämtar bollen än när hon simmar. Hon älskar att vara i havet, ännu mer än sjöar, men simma? Helst inte.

Kommentera

