Ännu en tragedi

Min bror hade rätt när han sa: ”Vi har för stor släkt.” Ju fler släktingar, desto fler tragedier. Nu har P, som var gift med E, avslutat sitt lidande. E visste om det, hon visste att han skulle göra det, hon visste bara inte när.

Han fick ALS för två år sedan och kunde inte längre gå och inte äta ordentligt. Men fortfarande tala. Häromdagen hittade de honom död i sängen. Han hade ett förflutet inom läkemedelsbranschen så han visste vad han gjorde.

För några år sen förlorade E sin syster i självmord. Nu förlorar hon sin man. Det är för mycket för en människa att bära.

Det fanns en tid när jag var emot aktiv dödshjälp. Jag hade väl en romantisk föreställning om att naturen skulle ha sin jävla gång. Människor ska inte avsluta andra människors liv. Det får människan bara göra själv. Men alla har inte P:s styrka och förmåga och alla har inte hans kunskaper. Alla vet inte hur de ska bete sig. Jag har nog gått från att vara dödshjälpsmotståndare till att bli dödshjälpsförespråkare, är jag rädd.

Du sjunger oss sånger att sorg är kort,
låtsar trösta när sol går ner –
men hav dina visors buller bort,
jag orkar ej höra dem mer!

Du liv

Kommentera

