Och där försvann Mats

Han hade rätt stor betydelse i mitt liv när jag bodde hemma och läste Svenska Dagbladet, som föräldrarna fått för sig att vi skulle ha som komplement till Hallands Nyheter, och när jag var student och prenumererade på densamma. Jag läste hans dikter och kommer fortfarande ihåg en av dem. Det var en längre dikt om kärlek och frågan var vilket som var värst: att aldrig ha älskat eller att inte älskas mer? Att vara död eller levande?

Som min arbetskamrat uttryckte det på Fejjan: ”Jag var alltid road av vad han skrev även och kanske särskilt när jag inte höll med. En lysande stilist.”

– Hej då, Mats.

Kommentera

