Så klen

Agnes von Krusenstjerna i brev till David Sprengel:

Jag är så klen. Men blir väl bättre nu – eftersom jag just fått menstr. då brukar krisen vara över. (Lunds Hosp. d. 4 aug 25.)

Agnes von Krusenstjerna vistades ofta på mentalsjukhus och klassades med tidens terminologi som hysterisk. Men hon tog inte livet av sig, även om hon försökte, hon dog av en hjärntumör 1940. Rättare sagt dog hon några dagar efter operationen.

Bland det sista hon sa var: ”Jag måste bli bra, jag har en bok, som inte är färdig.” 😦 Det var Fattigadel hon syftade på, hon hade två delar kvar. Det är mina älsklingsböcker av Agnes von Krusenstjerna. De utkom i fyra delar (Fattigadel, Dunklet mellan träden, Dessa lyckliga år, I livets vår) mellan 1935 och 1938.

Det förvånar mig inte alls att hennes lidande hade ett samband med hennes menstruationscykel. Agnes blev tidigt sjuk och den som har en depressionshistoria bakom sig blir lättare överkänslig mot progesteron.

På sistone har Anna Williams, professor i litteraturvetenskap, gett ut både en brevsamling, ur vilken citatet är hämtat, och en biografi över Agnes von Krusenstjerna.

Kommentera

