Hundkam och fleecejacka

Den skulle vi köpt för länge sen, Vansan, sa jag till Vanna när jag testat hundkammen. Jag fick helt plötsligt för mig att köpa en ny – den gamla är nog lika gammal som min första hund skulle ha varit nu (20 år). Det är ingen som helst finess med den förutom att den både har tajta och mindre tajta tänder. En och annan hund har också satt bitmärken i den. Man kanske skulle fräscha upp sig lite. Så jag travade till Arken Zoo i jakt på en billig kam. Den här är bra, sa hon, den är ”rullande”. Det skulle betyda att den var snäll mot tovorna. Vanna utvecklar ibland tovor bakom öronen och runt armbågarna. Det tyckte jag lät bra. Det var det också. Den rullade över Vannas kropp som en liten massageapparat. Jag kunde t.o.m. kamma svansen utan att hon protesterade. Om den förra var hård är denna mjuk. På paketet står det ”Gentle care due to rotating teeth” (Coat Untangler).

Jag är väldigt dålig på att kamma och borsta hundar, jag är f.d. curlyägare och dem varken kammar eller borstar man. Mycket bekväm ras.

2660_dam_gra

Sen var jag på Engelsons och köpte en fleecejacka som jag tänkte att man antingen kunde ha för sig själv som jacka eller under regnjackan (allroundjackan). Det känns mer hundigt än att gå omkring med skinnjacka i skogen när höstlöven faller.

Kommentera

