Drulle utan drulleförsäkring

Jag ringde Seat. Välkommen till Audi Göteborg, sa en röst. Jag har tappat bort mina bilnycklar, sa jag. Hur gick det till då. Jag parkerade och gick på hundpromenad i skogen. Kunde inte hunden leta upp nycklarna då.

Vi var två som letade, kan man säga, men det var bara en som visste vad vi letade efter. Jag tänkte på de gånger jag kastat en boll någonstans och Vanna inte hittat den och vi fått leta båda två. I sällsynta fall har vi inte lyckats hitta den, hur vi än har letat. Varje gång har jag tänkt att detta inte ska kunna hända: ett ytterst begränsat område och hunden med sitt fenomenala luktsinne kan inte nosa upp den och jag med mitt fenomenala synsinne (nåja) kan inte lokalisera den, trots att jag vet på ett ungefär var den landade.

Nycklarna är i ett kilometerstort område. Jag tappade dem i fredags eftermiddag och letade på tillbakavägen till bilen, jag letade i lördags och jag letade i söndags. På lördagen var det mest systematiska söket. Jag visste precis var vi hade gått så jag sökte på ena sidan om stigen på ditvägen och på andra sidan om stigen på hemvägen och på de ställen där jag stannat och filmat eller fotograferat Vanna sökte jag lite extra.

För övrigt var vattnet så kallt denna fredag att min hand höll på att frysa till is när jag blev tvungen att skölja av den. Du har simmat för sista gången i år! sa jag till Vanna.

Audi-snubben tyckte att det var onödigt att avprogrammera låset. Han tyckte att jag skulle komma in och beställa en ny nyckel. Då ringde jag Försäkringsbolaget och han skulle göra en anteckning om att jag tappat nycklarna så att det inte skulle påverka försäkringen om bilen blev stulen. Risken är att någon hittar nyckeln och testar att rikta den mot några bilar här och där och vips så går låset till min bil upp. Eftersom risken är så minimal ansåg han inte heller att jag måste avprogrammera låset.

Blir ens systemkamera stulen för att man glömmer ryggsäcken när man går av spårvagnen får man några hundralappar som tröst. Slarvar man bort sina bilnycklar måste man ha en tilläggsförsäkring till bilen. Det ska man som drulle vara medveten om.

Om Vanna och jag hade kört flera mil hade problemet varit ännu större. Skulle vi ha liftat? Nu gick jag tillbaka till bilen i hopp om att jag inte alls låst den och att de skulle ligga i handväskan, att jag bara gått ifrån alltihop. När de inte gjorde det fick vi traska hem (45 minuters promenad) och hämta reservnycklarna och traska tillbaka.

Jag har inget minne när det gäller nycklarna – om jag låste eller ej.

Att inte detta hänt för länge sen är det stora mysteriet. Jag hatar att ha saker på mig när jag går på hundpromenad, jag lämnar allt utom telefon och nycklar. Jag brukar gå och känna på bilnycklarna under promenaden just för jag har sån ångest att de ska försvinna. I den här jackan brukar jag ha nycklar och mobil i samma ficka. Jag drar igen blixtlåset. Förmodligen har det hänt i samband med att jag tagit ut mobilen.

Frågan är om vi kan gå Lärjeleden mer. Man hittar alltid saker när man inte letar efter dem. Kärleken kommer till en när man minst anar det. Och denna nyckel kan sägas vara en av mina kärlekar. Skulle inte förvåna mig om jag beställer en ny nyckel för dyra pengar och så ligger den där en vacker dag…

One thought on “Drulle utan drulleförsäkring

  1. Ja fy för den lede. Tappa nycklar är inte kul. Jag är en notorisk lägga o inte veta var, gäller många saker. Känner verkligen m dig. Hoppas att du hittar dem. Ficka, väska?
    Sätt ngn bra märkning på nya, band eller ngt
    Ha de omtankar fr oss

Kommentera

