Empatilösa kräk

Det är kanske att ta i men jag har så många negativa erfarenheter av läkare att det är sjukligt. Sen har jag några superpositiva, som bloss i mörkret.

Jag fick ingen jättebra känsla för den här gynekologen. De sa att hon skulle ringa upp angående provsvaren. Hon hade järnkoll (höhö) på blodvärdet! När hon inte ringde upp ringde jag upp och kvinnan i receptionen meddelade mig resultatet: 132 i fingret, 122 i armen och nåt jäkla serum/järndepåtest som hon inte kunde tyda.

De lade en lapp att gynekologen skulle ringa upp mig i torsdags mellan fyra och fem. Det gjorde hon. Det var som om hon inte förstod vad jag ville. Proverna? sa jag. Hon rabblade upp dem – inklusive serum/depåskiten som var 64 och inom det normala. Nu äter ju jag en järntablett om dagen och två under perioden, sa jag, ska jag fortsätta med det? Det kunde jag väl göra men samtidigt var det inte bra om jag fick för mycket järn så därför borde jag bege mig till VC och ta ett nytt blodprov om tre månader.

Sen var det det här med skrapningen, sa jag. Nu har inte jag din journal framför mig, sa hon, jag kommer inte ihåg… Nej tacka fan för det: hur många kvinnokroppar har hon inte stirrat in i sen dess? Varför ska jag göra en skrapning? frågade jag. Öh, sa hon.

Så småningom kom hon fram till att det nog berodde på att hon inte kunde ta något prov från livmodern. Varför det nu ska vara nödvändigt. Det förstår jag fortfarande inte.

När jag frågade hur lång tid remissen skulle ta trodde hon en-två månader. Jag undrade hur jag skulle göra för att skynda på det och fick rådet att ringa operationskoordinator på Sahlgrenska.

Operationskoordinatorn hade inte fått in någon remiss så jag fick ringa tillbaka till kvinnokliniken som medgav att de inte skickat någon – beroende på sekreterarbrist (det är över en vecka sen jag var där).

Jag är så trött på detta. Det kommer att ta evigheter innan det blir någon form av lösning. Bara att hoppas att tabletterna hon skrev ut fungerar bättre än de receptfria.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och så ringde jag Seat igen och fick positivt besked om bilen: inte lika dyrt som jag trodde – om han verkligen hade rätt när han sa att nyckeln skulle kosta 923 kronor (och jobbet ca 600). Däremot var samtalet med Folksam lite oroande. De har begärt in journalen från Fbg:s djurklinik för att ”dubbelkolla”. Jag tror de tycker att det är mystiskt att den andra veterinären kunde utesluta magomvridning när inte den första kunde det. Men vad vet jag – eller hur/om det påverkar mig…

Kommentera

