Idag gick glasögonen sönder

Det var logiskt med tanke på vad som hänt de senaste månaderna där det ena efter det andra går sönder eller försvinner. Första gången jag skulle duscha i nya lägenheten och sätta tillbaka duschmunstycket hördes ett plopp, det var en bit som lossnade från fästet och föll ner på golvet. Kan man inte limma? sa jag förhoppningsfullt till min f.d. pojkvän. Nej, sa han, det kan man inte, samtidigt om han uttalade ordet ”Idioter” när han insåg att duschen inte var monterad som den borde. Han skruvade bort nåt och satte dit nåt annat och sa ”Idioter” igen. Jag antar att han syftade på mina hyresvärdar. ”Man får ju titta”, menade han. Han är väldigt bra på sånt: titta och förstå hur saker och ting är/ska vara konstruerade. Jag ser ingenting när jag duschar eftersom jag duschar utan glasögon men det enda jag gjorde var att toucha fästet. Det räckte för att det skulle gå sönder. Följaktligen tar jag inte på mig någon skuld. Det gör jag inte för glasögonen heller. Jag skulle bara lägga ner dem i fodralet så rök hela vänsterskalmen. Den lilla skruven hade ramlat av. Jag har ännu inte hittat den och kommer förmodligen inte att hitta den.

Det hade kunnat vara en stor katastrof, nu är det bara en smärre katastrof. Jag har haft två par glasögon i två år. Nu ska de bli ett: jag ska för första gången i hela mitt liv ha progressiva glas. Dessa ska ersätta mina glasögon på långt håll och mina glasögon på kort håll. Jag har läsglasögonen som allroundglas och det funkar hyfsat men inte i mörkerkörning m.m. Alla dessa gånger man glömt byta och utgjort en allmän trafikfara! Mer än vanligt.

Jag har inte beställt de nya än, bara genomfört synundersökningen. Jag vet inte om de kan laga dem eller inte. Jag har ingen lust att betala dyra pengar för ett par glasögon som jag hade tänkt ha som reserv. Men vem vet, de kanske kan göra det kostnadsfritt?

7 thoughts on “Idag gick glasögonen sönder

  1. j-a otur. Hemförsäkringen? Jag har också ett par reservglas men jag är nog inte lika närsynt som du. Jag gav ca 1000 kr, billiga bågar & glas med förstärkt yta. Inga krusiduller i övrigt. Allt detta gjorde jag hos en ”ny” optiker i Norrtälje som inte är med i ngn av de stora kedjorna. Smarteyes???
    Ngn gång skall väl oturen ta slut. Lycka till m kramen

  2. Jag var hos Specsavers idag men de kunde inte laga dem fast de försökte, de hade inte rätt skruv, jag har köpt dem på Smarteyes men de finns inte här i stan. Ska ta mig till dem på fredag och hoppas att de har rätt skruv hemma.

Kommentera

