Skendräktig med stort S

Vanna har bockat av ännu en punkt på sin skendräktighetslista:

  • att springa fram till andra hundar i full galopp

Idag var jag upptagen med att fota havet och när jag tar ner kameran och vänder mig om ser jag min egen hund redan vara framme hos en annan. Katastrofen är ett faktum. Jag rusar efter så gott jag kan och ber så fruktansvärt mycket om ursäkt. Tack och lov visade det sig vara en gammal bekant från tiden med Inka. Hon hade en jack russell då och har något obestämbart nu som Vanna fattat tycke för. Ej ömsesidigt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hon springer ALDRIG fram till andra hundar, säger jag, UTOM… Jag står inte ut med att folk tror att det är sånt som händer ideligen och att jag säger detta ideligen. Men alla tänker ju bara: Det säger hon bara.

Sist (?) det hände var det en springer spanielhane och då skämdes jag så jag höll på att dö eftersom hans husse var hundförare vid polisen.

Som sagt: endast vid skendräktighet och då inte under varje skendräktighetsperiod. Det kan med andra ord gå år emellan. Det är så totalt motsatt hennes vanliga beteende att jag glömmer bort att det skulle kunna ske.

Även om Vanna inte springer fram till andra hundar när hon inte är skendräktig brukar jag koppla henne om det kommer en hund rakt emot oss, för man vet ju aldrig, ska vi passera dem på nära håll litar jag inte på att hon inte vill hälsa. Skillnaden mellan en skendräktig Vanna och en icke-skendräktig är att den skendräktiga springer i full fart och med en bortkopplad matte i bakgrunden. Jag upphör existera.

Vanna är annars långsam om hon mot förmodan skulle få för sig nåt. Här står man bara som ett fån och ser saker hända som i en dålig film.

Långsam betyder att hon är kontaktbar, hon lägger inte in femman direkt, bara fyran. En flat är aldrig långsam. Men det är som om filmen går i slow motion.

Jag får ta med mig pipan ut. Den lyssnar hon på även i skarpt läge.

Jag är så glad när jag är skendräktig! Alla känslor liksom förstärks. Antingen är jag skitlycklig eller så är jag skitolycklig. /Vanna

Kommentera

