Ett par tre timmar…

I Vårt liv med hund säger Anders Hallgren att han skulle önska ”att alla hundägare gick åtminstone ett par tre timmar varje dag sammanlagt med sina hundar och aktiverade dem också”. Det finns ingen som får mig att känna mig så misslyckad som han.

Är det nån som inte borde ha hund i AH:s ögon är det jag. Kunde han skulle han nog anmäla mig med tanke på hur länge jag ligger om dagarna. Att hunden får pissa klockan ett på natten just därför understryker bara situationens allvar. AH har varit ett trauma i mitt liv ändå sen jag skaffade hund. Jag var helt övertygad om att problemen jag hade med min första hund berodde på bristande aktivering för det menade ju AH. Så jag aktiverade och aktiverade och aktiverade och räknade timmarna av aktivering för det gjorde AH också. Hunden skulle aktiveras ett visst antal timmar och fick inte lämnas ensam mer än fyra timmar. I sällsynta fall – om man levde upp till AH:s dagliga aktiveringskrav – ända upp till sex timmar. Där gick den definitiva gränsen, som jag aldrig var i närheten av. Chico tillhörde de udda hundar som tyckte om att vara ensam, redan som valp föredrog han att ligga för sig själv i ett hörn framför att ligga på en madrass med mig. Han avskydde kroppskontakt och gick alltid ner om man satte sig bredvid honom i soffan. Men han var aldrig ensam mer än fyra timmar. Ändå var det någonting som inte stämde. Inka fick mycket mindre aktivering (jag var utmattad efter att ha försökt aktivera bort Chicos stress) och var likväl mycket mer harmonisk. Hur kom det sig när alla problem, om de inte är smärtrelaterade, bottnar i bristande aktivering? Likadant med Vanna. Och retrievrar är inte mindre krävande än en långhårig collie.

AH tog all glädje ur mitt hundägande med sin förbannade aktivering. Jag gömde toarullar till förbannelse och gick knappt en aktiveringsfri promenad. Men egentligen sa Chico samma sak när han var galen av hormoner som Vanna när hon är skendräktig: aktivering löser inte det grundläggande problemet. Är Vanna oharmonisk blir hon inte harmonisk för att man aktiverar henne och tvärtom: är hon harmonisk blir hon inte mindre harmonisk för att man slarvar lite med aktiveringen. Det är så mycket som kommer inifrån, som ägaren inte kan påverka. Men det ska aldrig erkännas. Vi tycker inte om att vara maktlösa inför levande varelser som är vårt ansvar.

Chico fick en p-spruta och blev som en annan hund. När han var som värst sprang han ylande runt i lägenheten och hoppade upp på skrivbordet för att komma närmare fönstren (därute fanns ju tikarna). Det gick inte att ha honom i möblerade rum. Enda sättet att få honom tyst och lugn var att stänga in honom i hallen (som sagt, han hade inget emot att vara ensam). Så fort jag öppnade dörren började han stressa igen.

Folk som aldrig upplevt detta kan skatta sig lyckliga.

För mig är AH en man som strör salt i såren. Men jag är helt säker på att han är den enskilda individ som betytt mest för hundarnas välbefinnande i det här landet.

11 thoughts on “Ett par tre timmar…

  1. Jag får hålla med eig. Läste precis en bok av AH och nog är det många kategoriska påståenden om att hunden är si och man måste göra så. Ibland kanske man kände igen sig, men lika många gånger inte alls. Och samtidigt så måste jag respektera honom något oerhört för allt han gjort för Hunden. Han har ju varit Eva Bodfäldts läromästare, inte minst. Hon kanske har gjort ännu mer för hunden – nått ut till och inspirerat fler genom att visa på goda resultat med sina jakthundar. Men han var först.

    • Han är upphov till hela klickertänket vad gäller hundar i Sverige. Ytterst har vi B.F. Skinner att tacka. Men före AH var det mest kadaverdisciplin och trycka ner rumpan i backen för att lära dem ”sitt”. T.o.m. på 70-talet när hans första böcker kom kör han med helt andra metoder. Pionjär i ordets rätta mening.

  2. Samtidigt: om resten av tiden, utöver de där två tre timmarna, innebär noll aktivitet för hunden, dvs att den ligger och sover och inte får någon uppmärksamhet, så kan man ju förstå lite varför han ger en sådan rekommendation. Hos mig blir det nästan så under de mörkaste månaderna. Är vi inte ute och går eller tränar, så är vi, eller i alla fall hundarna, inne och slappar. På sommaren blir det ju mer aktivitet utomhus som inte direkt inkluderar hunden, men där den kan vara med.

    • De flesta har ju hunden som sällskap och orkar inte knalla tre timmar om dagen varje dag. (Memea Mohlin har i nåt sammanhang sagt att hon anser att en normalt funtad hund behöver röra på sig två timmar om dan.) Det är ett fåtal som har hunden som sitt stora eller enda intresse. Han blev själv oerhört besviken när han gjorde en undersökning där majoriteten var aktiva hundmänniskor och kom fram till att 39 procent av hundarna vilade minst 20 timmar per dygn. (De bör inte vila mer än högst arton. Folk har säkert putsat siffrorna också för att framstå som bättre än de är.) Det gör Vanna för jämnan. Hans krav är inte förenliga med modernt hundägarskap. Funkade nog bra på Lassies tid.

  3. Jag tycker detta är svårt att diskutera i termer av exakt tid eller procenttal. Och undersökningarna brukar jag ta med en stor nypa salt – man kan i stort sett visa vad man vill med statistik. Och två timmars promenad skulle lätt kunna vara mycket mer stimulerande för en hund än fyra timmar för samma hund, beroende på var man går, hur man går, vad man gör under promenaden etc. Och även under den inaktiva tiden tror jag att en del hundar är mer inkludrade än andra. Men jag tycker aldrig det är fel med någon som tar hundens parti och säger saker som är lite obekväma. Hundarna har inte valt att vara hos oss och empati för deras livssituation finns det inte för mycket av. Jag väntar med stor spänning på Kerstin Malms kommande bok http://kmalm.se/bocker/

  4. När jag hade som mest problem med Herr Pudel försökte jag också aktiveringsvägen efter att ha läst AH:s gamla flammas bok (Vår bästa vän eller nåt). Föga överraskande fungerade det inte 🙂 . Det gjorde däremot skvallerträning och kastrering 😀 . Nu på ålderns höst aktiveras Herr Pudel mentalt ca 10 minuter per dag och mår som en prins. I övrigt vardagsliv och diverse promenader.

  5. Den läste jag också.

    S. 76-77:

    ”I en av undersökningarna som gjordes av min man Anders, konstaterades det att risken för problem ökar ju fler timmar över 18 hunden vilar varje dygn. Det betyder att vilar hunden 21-22 timmar så är det mycket stor risk.”

    ”För att bestämma hur mycket ens egen hund vilar per dygn, räknar man ihop den aktivitet man vet som hunden får i genomsnitt en vanlig vardag. Man lägger ihop promenadtiderna, den stunden hunden rör sig på tomten (om man har någon sådan) och den tid hunden rör sig inomhus. Att titta ut genom fönstret är lika passivt som att titta på TV. Att tugga på ett tuggben är oftast lika passivt som att tugga tuggummi… Det som räknas är när hunden är i rörelse eller är koncentrerad.”

    S. 78:

    ”Matten fick till uppgift att aktivera sin hund [schäfer] ytterligare tre timmar per dygn, för att komma ner till 18 timmar vila. Resultatet var häpnadsväckande. Hunden blev utan någon annan träning snäll mot andra hundar. Han var lika dominant och självsäker som förut, självsäker, men snäll. Nu såg han inte åt andra hundar. Om det var någon som gjorde utfall mot honom så tittade han bara på den med en sträng blick.”

    Jag fattar inte hur i helvete en normal småbarnsfamilj ska få livet att gå ihop när sex timmar ska ägnas åt hunden. (Det gäller ju i princip alla hundar även om det gäller brukshundar lite mer.) Vilka timmar ska då ägnas åt barnen? Säg att man har tre barn. Kan inte barn bli understimulerade? Borde inte de också ha sex eller åtminstone tre timmars uppmärksamhet per dygn? JBU. (Jag Bara Undrar.)

    Sen minns jag att hon skrev att det inte finns några ursäkter för att låta bli att motionera sin hund någon dag. Möjligen om man själv är sjuk. Möjligen!

    Alltså, dispens kan (möjligen) ges vid influensa med över 40 graders feber.

  6. Otvivelaktigt har AH med flamma gjort oerhört mycket för Sveriges hundar. Men. Den där typen av råd knäcker nog tyvärr i första hand de som redan har någon slags ambition att variera hundens liv.

Kommentera

