Idiotisk idé

I Lund brukade vissa studenter klaga över att det blåste så fruktansvärt. Jag hade inte ens tänkt på det, jag kom direkt hemifrån: hav eller slätt, det gör ingen större skillnad. Sen dess har jag bott på mindre blåsiga ställen, som Ullared och Borås, och de senaste sex åren i östra Göteborg och där var det inte heller så himla blåsigt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var väl en idiotisk idé att flytta hit, tänker jag för mig själv. Jag fasade faktiskt för det innan jag flyttade: hur blåsigt det skulle vara. De första veckorna var konstigt nog lugna, havet låg stilla. Å andra sidan bidrog det faktum att jag bodde i östra och inte i västra Göteborg till att jag nästan aldrig tog mig till havet.

I Falkenberg är det så att om det blåser lite i stan så blåser det dubbelt eller tredubbelt så mycket vid havet. I Varberg tror man lätt att det ska blåsa ungefär lika mycket vid havet som det blåser på torget eftersom det bara är tio minuter (till fots) emellan. Ack vad man bedrar sig. Så fort man kommer ner till fästningen tar vinden i och det som var fullt uthärdligt blåsande blir halvt outhärdligt. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hälften av varbergarna eller åtminstone en tredjedel går utan mössa. Antingen är de härdade sen barndomen eller så har de ännu inte fattat att om man ska bo här måste man ha en praktfull huvudbonad, hur ska man annars överleva? Jag kör med mössa tills jag kommer till fästningen, då blir det mössa och kapuschong. Idag var det så förbannat blåsigt att jag tog min pilotmössa. Jag blev tvungen att lägga den i ryggsäcken för att inte framstå som någon som skulle ut på en polarexpedition. Jag tog på den först när vi kom fram. Vi satte oss på en bänk och studerade vågorna.

Vi får aldrig så höga vågor hemma! Med hemma menar jag Falkenberg. Det är nåt med bottnen och stenarna här som gör att det blir annorlunda.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

One thought on “Idiotisk idé

  1. Havet fascinerar, havet inger respekt, havet väcker längtan, havet är kraftfullt.
    Sköna bilder.
    Blåsten är besvärlig om man bor i ett litet tält.
    Hälsningar t er. Kramen

Kommentera

