Jag vill aldrig tvätta mer

Varför blir inte tvätten torr i torktumlaren? Det är ett stort mysterium. Att den första omgången inte blev det trodde jag berodde på att jag körde påslakan m.m. Den andra innehöll bara lite skjortor och tröjor, kanske åtta stycken, och det blev inte heller torrt.

Där jag bodde förut hade vi olika alternativ: snustorrt, skåpstorrt, skittorrt, extratorrt, torrtorrt, normaltorrt, sjukt torrt, väldigt torrt, ganska torrt osv. Jag brukade satsa på extratorrt och den var alltid torr och fin på bara någon timme eller två. Här har jag att välja mellan olika typer av program, det jag valde hette ”Bomull” och tumlade runt tvätten i två och en halv timme. Det fanns nåt som hette ”Skjortor”, nåt som hette ”Täcken” och tio alternativ till, men inget program var längre. De var 49 minuter eller 1,36 eller så.

Nu måste jag fråga någon granne: ”Blir din tvätt torr i torktumlaren?” Annars får jag köra programmet en gång till vilket betyder fem timmar för varje maskin tvätt. Undra på att vi har en dag till förfogande.

För övrigt har jag noterat att det ligger små grå högar på golvet med jämna mellanrum. Det måste vara sandkorn från Nordens sanddosa. Vanna för in dem mellan tårna.

Kommentera

