Agatha Christie

Hur ofta fastnar man direkt? Hur ofta händer det att en serie griper tag och omedelbart säger: ”Var lugn, det här kommer bli toppen hela vägen in i mål”?

Av en händelse råkade jag se miniserien Och så var de bara en (And Then There Were None) som gick för någon månad sen i 4:an.

Nej, precis, det händer alltför sällan. Men: Det händer med ”Och så var de bara en”, baserad på Agatha Christies spänningsroman med samma titel. Boken kom första gången på svenska 1940 och är fortfarande värd en omläsning.

Agatha Christie skrev boken 1939 och det anses vara hennes stora mästerverk.

Jag läste Agatha Christie när jag var barn, liksom jag läste Maria Lang och Bo Balderson och Jan Mårtenson, men inte sen dess. Som elvaåring var jag på Madame Tussauds i London och fotograferade tanten där hon satt i en stol. Jag varken läser eller tittar på deckare längre. Jag har inte ens läst Stieg Larssons millenniumtriologi.

På min tid hette den Tio små negerpojkar (Ten Little Niggers). I USA utgavs den redan från början med den alternativa titeln And Then… I amerikansk kultur hade ordet nigger av lätt insedda skäl en starkare negativ konnotation än i Storbritannien. Senare versioner talar istället om soldiers och ön kallas för Soldier Island.

nxylt3qrf73jnodnytnz

Nu visade det sig att förlaget Bookmark satsat på nyöversättningar av klassiska Christie-verk, däribland Och så var de bara en. Jag laddade ner den som e-bok och fann den klart underhållande. Den har sålts i 115 miljoner exemplar och är den mest sålda kriminalromanen någonsin! Ja, den står sig bra oavsett kategori. Det är bara Shakespeare som sålt fler böcker än Agatha i litteraturhistorien.

För närvarande håller jag på med Mordet på Orientexpressen. I den säger en mrs Hubbard när Poirot sträcker fram en näsduk som han förmodar är hennes:

Mina är märkta med C. M. H. och de är förnuftiga näsdukar – inte sådant där dyrt trams från Paris. Vad har man för nytta av sådana där små tygbitar för sin näsa?

Fundera på det. Har ni förnuftiga eller oförnuftiga näsdukar?

Jag fick lust att köpa nyöversättningarna i pocket men det var bara dessa två som hade kommit. Jag förmodar att de andra kommer senare. Totalt har förlaget gett ut nio inbundna titlar.

agatha_christie_as_a_child_no_1

Författaren som valp

Bokhora kan man läsa ett intressant inlägg (med intressanta kommentarer) om Christies bästa böcker. Som sagt, tanten är underhållande än idag.

Kommentera

