Äkta kolonial charm

Ny lägenhet, nytt soffbord… Etersom jag inte har obegränsad budget ville jag helst inte köpa dyrare än 3000. Jag hade fått för mig att jag skulle ha ett runt men alla som jag tyckte var snygga var för dyra eller för stora. Eller så var de inte runda –

På Mio gick jag förbi ett större soffbord som var helt i min smak och frågade om de hade något mindre. Nej, sa de, men jag tog broschyren och där var ett som de påstod var rektangulärt fast måtten var 70 x 70. Det fanns inte ens i deras datorer (vilket gjorde mig rädd att det inte fanns överhuvudtaget). Jag kan inte ha ett fyrkantigt, om det nu är fyrkantigt, tänkte jag. Och till slut: Varför inte?

Mio ringde leverantören som hade bordet i sitt centrallager. Förhållandevis billigt: 2695. Tydligen görs det i Asien och består av återvunnet material i form av åtta olika träslag. Måtten stämde.

Det blev som det såg ut på bilden och var enkelt (ha!) att montera. Det var bara benen som skulle på. Vi fick med nöd och näppe in det i Audin.

Woodenforge-serien inspireras från en tid då folk skapade nytt land och järnvägssystem (…). Serien består av återvunnet trä, såsom tall, lärk, gran, ek, rönn, pilträd som var vanliga material på den tiden. Varje del i serien har en handgjord finish och en äkta kolonial charm.

Jag studsade till lite vid orden ”äkta kolonial charm”. I mina öron låter det som ”äkta nazistisk charm”.

Jag är väldigt dålig på att hitta det jag vill ha och bestämma mig, men om jag väntar tillräckligt länge brukar jag bli nöjd. Mer eller mindre!

En kul grej är att lådan går rakt igenom bordet. Man kan öppna åt båda håll.

Jag älskar soffbordet, det hade jag inte gjort om jag köpt något av de andra. Inte på samma sätt. Det är hål i det också! Det får man på köpet. Samt en liten upplysning om det fantastiska bordets fantastiska tillverkning.

…every cubic meter of PGT Reclaimed furniture doesn’t just save a cubic meter of waste, it also saves 2 cubic meters of forest.

Istället för att känna sig som en brittisk kolonialherre i Indien som piskar sina tjänare på ryggen ska man känna sig som en modern miljömedveten miljöpartist. *slutsats*

2 thoughts on “Äkta kolonial charm

Kommentera

