Ingenting man visar upp på Facebook direkt

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag är lika oförmögen att hålla mina krukväxter vid liv som mitt yrkesliv. För att göra en lång historia kort ville de anställa mig som timvikarie, dvs. på samma sätt som jag jobbade i Gbg med skillnaden att jag här skulle jobba överallt: på stadsbiblioteket, filialerna, bokbussen och campusbiblioteket. Det är bara det att mina deltidsdagar från a-kassan håller på att ta slut och att det nya, generösare systemet som börjar gälla 15 maj endast i begränsad utsträckning kommer att gälla mig. Jag har 18,5 dagar kvar; har jag det i maj kommer varje dag att omvandlas till en vecka. Det innebär att jag kan jobba deltid i arton och en halv vecka eller drygt fyra månader. Men de vill ha mig nu och att börja nu är i ingen idé, då försvinner dagarna fortare än kvickt.

I fredags var jag således glad över att någon ville anställa mig, även om det hängde i luften hur det skulle gå till. Vi trodde då att jag kunde jobba enligt både det gamla och nya systemet, att jag skulle få fler dagar i maj. Men då det var så oklart skulle jag ringa a-kassan för att försöka få bättre besked. Det var det jag fick i måndags. De hade fått intern information som de ännu inte gått ut med offentligt. Därmed grusades mina förhoppningar. Jag måste tacka nej till jobb nu och hoppas att de behöver mig från mitten av maj istället. Den chansen är dock inte så stor. Man brukar inte få samma chans två gånger.

Jag väntade för länge med att flytta från Göteborg. Ju fler dagar jag haft kvar, desto bättre hade det varit. Nu är det sannolikt kört.

Man är inte förbjuden att jobba deltid, man får jobba hur mycket eller hur lite man vill, men man får ingen ersättning från a-kassan när dagarna är slut. Jobbar du två halvdagar i en vecka kommer a-kassan inte att betala ut en spänn för de sammanlagt fyra dagar du inte jobbar. Det funkar möjligen om man heter Maud och har en sambo och lyckas skrapa ihop lite mer jobb än två halvdagar i veckan men inte om man som jag är beroende av en grundläggande försörjning. Jag behöver få ut 10 000 i månaden för att överleva.

Ändå sen jag fick detta besked har jag sett mig själv dinglande i repet. Om vi ska vara ärliga finns inget hopp, det säger sig självt. Jag är snart pensionär. Vad tjänar det till att hoppas på heltidsjobb före pensionen när man inte ens kan jobba timmar för att andra människor med heltidsjobb blir sjuka eller ska ha semester? Säg det.

Nej, jag är som mina växter, omöjlig att rädda. Det enda jag kan glädja mig åt är att chefen i Gbg inte starkt avrådde från anställning. Det hade varit det logiska i min värld. Jag tror ju att det finns en världsomfattande konspiration som syftar till att hålla just mig borta från den svenska arbetsmarknaden. Alla människor, åtminstone alla akademiker, ska få jobb, utom jag. I min gymnasieklass är jag den enda som är arbetslös. Den enda som inte har en ordnad tillvaro.

Fast egentligen tror jag inte på konspirationen, jag tror att det bottnar i objektiva fakta: jag duger inte till. Det har jag vetat sen jag var liten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

One thought on “Ingenting man visar upp på Facebook direkt

  1. Först: fniss över dina blommor. Det är väl precis sånt som en borde lägga upp på fb liksom! (Det finns alltså en till blomdödare – inte bara jag! Jag har inga krukväxter alls numera och skyller på att det är så svårt att ha med sonen.)
    Sedan: indignation över idiotiska, stelbenta regler. Det är klart att du duger och att du är bra och att de vill att du ska jobba som vikarie. Vi får hålla tummarna att om de lyckas hitta en annan vikarie innan maj så visar den sig vara värdelös och så fort maj är här ringer de dig igen 😀 .

Kommentera

