Det som inte är stulet kommer alltid fram

Igår påstod min mor att farfar sagt: ”Det som inte är stålet kommer alltid fram.” Stålet = halländska för stulet/stulit. Det visste inte jag. Däremot visste jag att han brukade säga till sina barn: ”Vad ni gör, kom aldrig hem och ha stålet!” Detta trots att han själv, enligt min far, stal som korp. Dvs. plockade på sig saker från sina arbetsplatser. Ungefär som en tjänsteman tar en penna från kontoret.

Att farfar sagt att det som inte är stålet alltid kommer fram fick illustrera att jag på en och samma dag lyckades hitta både en almanacka m.m. och reservcykelnycklarna som varit spårlöst försvunna sen flytten. Jag fick för mig att jag skulle begå joggingpremiär (jag vet att det inte heter jogging) och slet fram träningsväskan ur garderoben. Det första jag ser är almanackan m.m. Hoppsan!

När man flyttar tänker man att det inte är så noga var grejerna hamnar men det är det. Vem kunde tro att det skulle ligga en almanacka m.m. bland träningskläderna? Inte jag i alla fall som glömmer handlingen så fort handlingen är utförd.

Cykelnycklarna var ännu mer hoppsan.

Vannas pass och stamtavla kröp fram för några veckor sen. Nu kan hon åka till Danmark igen. Synd bara att jag inte har någon annan inkomst än a-kassa på socialbidragsnivå.

Jag pratade med en kompis idag som är undersköterska. Hon hade haft lönesamtal och låg i den högsta lönegruppen. Det är väl det avundsvärdaste med att vara en normal vuxen: att det kommer in pengar varje månad som dessa vuxna kan lägga på nöjen – inte bara mat och hyra.

Men jogga är gratis och joggingskorna är fem år gamla, inköpta i Växjö 2012.

Naturens godis är också gratis. Vanna hittade fem bajshögar igår, varav tre på tjugo minuter. Den femte och sista hittade hon under joggingrundan. Då blev jag ledsen (läs arg). Hu så ledsen jag blev.

20170221_133911

Under bajspromenaden hängde jag bajspåsar i träden för att vi inte skulle gå vilse som förra gången.

Kommentera

