Yngve dog i morse klockan sex

Han blev 90 år.

Alla mammas syskon utom den yngsta har varit gifta. Själv är hon näst yngst. Det skiljer mer än tjugo år mellan äldst och yngst. Det är många som ska dö och många som har blivit änkor. Hon har bara en svåger kvar. De var nio systrar och tre bröder (från början fyra men en av dem dog i difteri vid åtta års ålder).

Idag dog alltså Yngve. De blir färre och färre. Jag går på de begravningar där jag har ett känslomässigt engagemang. För några månader sen dog Göte, en annan av mammas svågrar, han var typ 95. Diskussion uppstod om jag skulle gå, om jag ändå skulle skjutsa min mor till kyrkan, men jag kom fram till att jag inte orkade. Jag orkar bara gå på de begravningar som är ett måste och detta var inget måste. Jag träffade inte Göte tillräckligt ofta. De bodde på landet utanför Varberg och deras barn var lite äldre än vi så det blev aldrig någon närmare kontakt (men de är vansinnigt trevliga båda två). Göte hade skällande jakthundar i hundgården och brukade bjuda på vilt som han skjutit själv. Långt senare köpte min pojkväns systerson och hans fru huset och jag kom dit igen.

Strax innan Göte dog och mamma hälsade på honom hade hon skrattat så att hon låg dubbelvikt på golvet åt nånting han sa. Han var tydligen en stor komiker. Och en jäkel på att göra saker i trä; jag har ett fat som han har gjort, en skål och en pappershållare.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det är några av mina käraste ägodelar, jag tycker att de är fantastiskt vackra. Skålen är gjord på den rönnsumak som stod i mitt barndomshems trädgård och föll ner när det blåste en gång.

Just det, jag har två äggkoppar och ett ägg också!

2 thoughts on “Yngve dog i morse klockan sex

  1. Underbara vackra träsaker. kan jag säga träsaker? De är ju konsthantverk. Trä är ett underbart material att arbeta med. Ett jättefint stressägg.
    Tänk så stora familjerna va förr. På mor sida var de 15. Ett barn dog strax efter födseln. 12 gossar & två flickor.
    Tänk 90 år, vad som har skett under denna period. Historien bara rusar förbi.
    Kram & ha de gott

  2. Tror att ägget och kopparna är från samma rönnsumak. Så fina skiftningar i det trädslaget! Ja, femton var de på Kålabro, ett ställe inte så långt från min mors. Det var väl bara på vischan det var så stora syskonskaror.

Kommentera

