Mödrar

När jag blev till behöll du mig / och när du dog så höll jag dig / för ända in i döden fick du slåss, sjunger Py Bäckman i ”Oh mamma” och jag måste gråta.

Igår på Internationella kvinnodagen publicerade min släktforskande kusin fyra bilder i en på sitt Instagram: ”Mamma. Mormor. Mormors mor. Mormors mormor.”

Mammas syster Gertrud (1924-2009), mormor Alida (1904-1996), mormors mor Amanda (1868-1962) och mormors mormor Inger Christina Petersdotter (1837-1924).

Gertrud var tredje barnet, mormor födde ett om året de första åren: 1922, 1923, 1924.

Det som fascinerar mig mest, bortsett från att Amanda och Inger har exakt samma frissa, är Amandas örhängen. ”Det hade hon alltid”, säger mamma. ”Guldringar.” Jag som älskar min mormor djupt – presens är ett adekvat tempus i detta sammanhang – undrar om hon fick sitt underbara väsen från Amanda.

Stor sorg! sjöng vakan och flög mot skog,
när solen sänkte sig röd,
om sorg skrek ugglan och bort hon drog
från gården, där mor var död.

Dan Andersson: När mor dog

Förr skulle man alltid titta på de döda innan de begrovs. En av mormors bröder sa till mina föräldrar: ”I villen la se mor.” (Ni vill väl se mor.) Liksom Amanda använde han ”I” för ni.

Mormor var i tidningen några gånger – även efter sin död: ”Ett kolorerat foto från omkring 1923 på Eva Johanssons mormors familj i Buskabygd i Gällareds socken i Halland. Evas mormor Alida (1904–1996) står näst längst till höger, i randig vinröd klänning. 18 år gammal gifte hon sig med Gottfrid Dahlberg (1893–1977). På bilden väntar hon sitt andra barn av totalt 13.” Föräldrarna (Amanda och Malkolm) i mitten.

P.S. En mer trovärdig uppgift gör gällande att bilden är tagen på Malkolms 60-årsdag 1926 och i så fall väntar inte Alida sitt andra utan sitt fjärde barn. Från vänster till höger: Jenny, Arvid, Ida, Oskar, Amanda, Malkolm, Hilda, Edvard, Alida, Johan.

Kommentera

