Fyra månader

Det är nog det som gäller för Vannas skendräktighet och skenvalpande. Hon är hormonellt påverkad i sammanlagt fyra månader: två månader när hon skenväntar valparna och två månader när hon skendiar dem. Det är inte utan att man undrar hur lång tid hon är ”normal” innan det börjar om igen. Eftersom hon inte löper har jag ingen större koll. Men det är väl inte helt ovanligt att de löper med sju månaders mellanrum. Det skulle betyda att hon är skendräktig (som ett samlingsbegrepp) mer än hon är icke-skendräktig. Hu!

Symtomen för närvarande är flämtande, grävande i trasmattan i köket, perverst hund- och matintresse samt pipande i bilen när den står still. Kör den håller man käft men stannar den får man panik (och blir man då lämnad ensam i densamma kan man halvt käka upp växelspaken som hon gjorde i december). Nå, inte alla dagar. Bara vissa dagar. Det beror på vilket humör hormonerna är på. Men de ligger och skvalpar i kroppen på henne. Jag tror att hon ser andra hundar ömsom som valpar (”Jag älskar er!”) och ömsom som fiender (”Jag hatar er!”). T.ex. började hon morra åt en tio månader gammal samojedtik som hon rusat fram till och jag kopplade henne omedelbart. Det gör ingenting, sa ägaren. Hon kan gå till överdrift, sa jag. Då blir det inte roligt. Det är ytterligare en ingrediens i skendräktigheten: aggressivitet. Andra tikar ska hålla sig borta från hennes valpar! Vare sig de ligger i magen eller står på egna ben.

Har jag tur är hon ur detta i april och man kan åter vara avslappnad på promenaderna i trygg förvissning om att hon skiter lika mycket i folk som i fä.

Det enda hon inte skiter i är skit.

Kommentera

