G:a Köpstad

Här åker man till Gamla Köpstad en solig dag och vad händer? Dimman är kompakt! Det kändes som att vandra omkring i ett hedlandskap på Jane Austens tid.

Gamla Köpstad Södra är ett öppet kustlandskap med strandängar, hedar och klapperstensfält.”

Överallt står det skyltar på svenska, engelska och tyska om betande kreatur (Attention! Grazing cattle – Achtung! Weidende Rinder). ”Håll stängselgenomgångar och grindar stängda. Oroa inte betesdjuren. Gå inte in med hund till betesdjuren.” Det är bara när de lyser med sin frånvaro som det är fritt fram. Jag har liksom ingen lust att bli en rubrik i Hallands Nyheter: KVINNA IHJÄLSTÅNGAD. (Av elaka kritter.) Än har väl ingen dött, men nån ska vara den första! [Jo.]

”Det är känt att kor reagerar på hundar.” Ja, det märkte jag nog när jag en gång skulle gå genom en flock kor på Grimsholmen och en av dem plötsligt tog några hotande steg mot Inka. Hon var kopplad men korna struntar i om hundarna är kopplade eller ej.

Vanna gör inte ett får förnär! Och fåren gör inte henne något förnär. Vore det bara får skulle vår gemensamma lycka vara gjord.

Så: i naturreservaten längs kusten kan man inte gå med hund under sommarhalvåret pga kreaturen och på stränderna är hundar förbjudna mellan 1 maj och 31 augusti. (Falkenberg kör mitten av maj till mitten av september.) Kommunen har visserligen ett hundbad, men aldrig i mitt liv att jag uppsöker Getterön mitt i sommaren. Turisterna i Varberg är som myggen i Norrland; outhärdliga både till mängd och sätt. 😉

Kunde jag skulle jag bo på torpet hela sommaren. Badar gör vi i Olofsbo.

2 thoughts on “G:a Köpstad

Kommentera

