Aktiveringspromenad

Jag tänkte anmäla gamla Vanna till en aktiveringspromenad à 40 kronor. Allting som tvingar oss att träffa andra människor och hundar är nyttigt. Som vi vet är det inte alltid som det nyttiga är gott – eller trevligt – men det är lik förbannat nyttigt.

Man ska ha godis med hål i, jag förstår inte varför. För dum.

När jag ändå var i farten kollade jag ByrackaByråns kursutbud. Jag har hittat en kurs till dig, Vanna, konstaterade jag. Den heter ”Dörrklockekurs”.

Under Specialkurser har de en annan kurs som heter ”Föräldraledig med hund” fast när man klickar råkar det stå ”Föräldraledig med barn”. (Info ska komma. Jag tvivlar starkt på att den kommer.) De har inte ”Arbetslös med hund” eller ”Deprimerad med hund”. Dessa två kategorier kunde slås ihop: ”Arbetslös/Deprimerad med hund.” Utan hopp.

Jag aktiverade idag Vanna genom att sitta i soffan och fråga: ”Var är bollen? Hämta bollen!” Vanna stoppade huvudet i den stora korg som innehåller alla hennes leksaker och kom med en dummy. Jag sa detta varje gång. Till slut hade jag sex dummies och två nallar i knät. Men ingen boll. Jag måste resa mig ur soffan och bokstavligen ge henne en boll för att hon skulle ta den. Det var som om hon medvetet undvek dem allihop.

Vanna lär sig aldrig vad ordet boll betyder. 

Eller så vet hon precis och vill bara jävlas. Du säger boll – jag vägrar hämta boll. Du säger dummy – jag hämtar boll. 

2 thoughts on “Aktiveringspromenad

  1. Ja eller bara springa omkring i olika livsmedelsaffärer och leta efter ”godis med hål i, tex. minifrolic”. Visste inte ens att fenomenet (mini) fanns. Slutade köpa Frolic i början av 2000-talet när jag fick klart för mig att det i princip bara bestod av socker och fett.

Kommentera

