Officiellt vår

Jag var sur som ättika i förmiddags; solen lyste med sin frånvaro och det var bara fem grader varmt. Jaja, vi får väl åka till Åkulla ändå!

Inte helt oväntat. Över hela landet var det klara solar i televisionens väderprognos igår – bortsett från den här gudsförgätna delen. Jag tog vinterjacka, halsduk och vantar men under bilresan lyste solen och när vi kom fram fortsatte den att lysa.

Det var så varmt att jag fick binda jackan runt midjan vilket inte var helt lätt. (Inte för att jag är tjock utan för att jackan är tjock! Det vill jag ha fört till protokollet.)

I sin biografi över Agnes von Krusenstjerna, som jag läser nu, citerar Anna Williams ett stycke ur Fröknarna von Pahlen:

Nej, hon var ung och hon kände med ens en oändlig lycka. Det var en plötsligt skimrande lyckokänsla, sådan som man kan förnimma en vacker vårdag, då man ser den första fjärilen fladdra mellan ännu nakna träd och förstår att sommaren är nära.

Min farfar skulle ha sagt: ”Vad är det för en rälig gåbbe?” Det är Bockstensgåbben.

6 thoughts on “Officiellt vår

Kommentera

