Godissök i diverse former

Vi gick den där aktiveringspromenaden i dag. Jag var egentligen för dålig men plågade mig för Vannas skull. Det var jag och tre ekipage till förutom ”kursledaren”. Jag försökte gissa raserna på de som inte var toypudel och finsk lapphund, på den ena gissade jag kooikerhund (det var en blandras av helt okänt ursprung) och på den andra affenpinscher (det var en blandning mellan dvärgschnauzer och italiensk vinthund). Så kan det gå.

Först gjorde vi en ruta med godissök på marken. Jag brukar inte göra ruta så Vanna gick utanför rutan men då hade hon redan hittat åtta av tio godisbitar. Rutan skedde i de ruttna lövhögar som vi levt med hela vintern. Det är så ofattbart trist med höst i ett halvår så ni anar inte som inte bor här. Det är som naturens depression. De bruna löven symboliserar döden (eller dödslängtan). Jmf. vintern i Norrland – vit och vacker. Jaja.

Station nummer två var godissök i form av busksök. Det var då man skulle ha godis med hål i som man skulle trä på kvistarna. 

Godissök nummer tre var trädsök eller barksök. Hon fick leta tio stycken runt hela trädet. Det var bättre med mjukt godis än hårt, tyckte kursledaren, eftersom det hårda har en tendens att ramla ner. Men det mjuka hade en tendens att fastna. Vanna kämpade och kämpade medan det borrade sig längre och längre in.

Slutligen skulle de balansera lite, Vanna halkade runt på en våt trädstam – ingen bra övning för en överexalterad flatte. Hon fick krypa under en bänk och sätta sig på ett motionsredskap som vibrerade under hennes tyngd också.

Vanna blir väldigt glad av godisövningar, hon njuter i dubbel mening. Det skulle aldrig falla henne in att ”tappa intresset” för att godiset inte är tillräckligt gott (som somliga andra).

Sen kommer man hem och ska se på semifinalen i Sveriges mästerkock och tror att hunden ska ligga mätt och belåten i soffan och sakta somna och drömma om godis. Men nähä. Ibland fyller aktivering motsatt funktion för den här hunden. Istället för att bli trött blir hon pigg.

I eftermiddags däremot hade hon inga problem att koppla av. Vi låg i sängen och hade ångest. En av oss.

Liksom i natt. Detta med Zaida (som jag blev påmind om att jag glömt: hon ja, hon var ju ett känt namn!) ville inte släppa taget om mig. Varför skulle jag läsa i utländska medier att hon blev halshuggen? Det finns en poäng med att dölja det för svenska läsare.

Det blåser så kallt uti världen

Iskallt.

6 thoughts on “Godissök i diverse former

  1. Varför finns det inte godissök både för hundar & människor. Kommer du ihåg gömma nyckeln-leken Gör den med många godisar istället.
    Kom att tänka på ngt grönt. Grönt är skönt.

    Kram t er från en kall & höstlik ö.

  2. Åhnej. Jag anade iofs att man ville förtiga ngt hemskt. Nu vet jag. 😓 Det var ju en kul idé med busksöket. Vill man inte köra frolic finns ju RC:s labradorfoder. Eller hittade du ngt annat med hål i?

Kommentera

