I alla fall tur med vädret

Innan jag skulle åka iväg till Norrland med min Seat Ibiza, 2006 års modell, funderade jag på om jag inte borde ha vägassistans. Antingen skulle jag då ha Falck Vägassistans, som jag hade förut, eller så skulle jag fixa det genom mitt vanliga försäkringsbolag.

Jag har kört utan såna här försäkringar de senaste sju åren. Bilen har gått som tåget och jag har resonerat som så att jag mest kör i hemtrakterna. Men Norrland är inte hemma.

Lik förbannat struntade jag i det. Jag sa till mig själv: Varför skulle det hända nåt bara för att jag kör lite längre än vanligt? Varför ska jag alltid förutsätta det värsta?

Det är som med hundförsäkringar, man fattar ständigt fel beslut. Har man låg självrisk håller sig hunden frisk och tvärtom. Det är liksom så det är.

Bara för det får jag ingen hjälp med hyrbil och måste betala självrisken för bärgning.

Det värsta var att inte veta vad det var för fel på bilen och hur dyrt det skulle bli samt när den skulle bli färdig. Så fort de öppnade på tisdagsmorgonen ringde jag Mekonomen, han som hade hand om bärgningsbilarna skulle ringa upp. Den första tid vi har är på måndag, sa han. (!) Jag måste ha den senast fredag, sa jag, jag ska hem då, jag är bara i Stockholm tillfälligt. Det kunde inte han hjälpa. De var fullbokade. Även jag insåg att jag inte kunde ersätta en redan bokad bil, även om det var angeläget. Stockholmarna kan ju vänta?

Han lovar att sätta upp mig på prioriteringslistan om de får en lucka men det låter inte lovande. Stackars mig. Jag är med största sannolikhet fast i Stockholm över helgen och missar min brorsons konfirmation. Ungefär som jag missade min brors bröllop.

På onsdagen ser jag till min förvåning att Mekonomen ringt. De har lokaliserat felet (de måste byta tändspole och tändstift) och beställer delarna samma dag. Den är klar dagen efter. Där försvann julklappspengarna…

Sen ska vi bara vädra ut hundlukten (som inte jag känner). Vi sprayar lite med Hugo Boss. Hade vi beställt en hundbil hade vi väl fått en jävla Volvo för om inte dubbla priset så nästan. Men vi hade försvaret klart för oss: Skulle de antyda att vi haft hund i bilen (hittat ett hårstrå) skulle vi bara säga att vi haft hundmänniskor i bilen. Så sant!

Fan vet om man någonsin vågar ta bilen till Norrland igen. Med eller utan försäkring.

Nordingrå

3 thoughts on “I alla fall tur med vädret

  1. Ping: Poker och McLaren på Ring Knutstorp – 2017-05-06 … | abandowest

Kommentera

