Löpande hund

Göran Greider lade ut en dikt på Twitter och jag kunde bokstavligen känna paniken i kroppen. Han har en engelsk springer spaniel.

Mardrömmen är över.
Den varade i drygt en timme.
Med allt gällare röst gick jag runt
i skogen och ropade: Stina! Stina!
Stenarna och träden teg.
Hennes fladdrande öron kom
inte mot mig på stigen.
Jag delar hennes liv, hon mitt.
Plötsligt rusade minnen av
henne som valp förbi.
Jag hörde min ropande röst.
Sedan stod hon där, i det
glesa kalla snöfallet i maj.
En kvinna hade hittat henne.
Mardrömmen var över.

Han kommenterade den med orden: ”Hund försvunnen och återfunnen.”

Kommentera

