Man tager vad man haver

Jag köpte en klosax – inte klotång – till Vanna och det har jag aldrig ångrat. Det finns de som tror att man bara kan ha klosax till småhundar men på Vanna funkar det utmärkt. Efter klippningen (som sker utomhus) letade jag i fickan efter en boll. Den var borta. Jag hade tydligen flyttat över den till en annan jacka. Då fick jag idén att gömma klosaxen istället. Jag visade klosaxen för Vanna och gick bort och lade den på en större sten.

Vanna rusar iväg och jag funderar på om hennes skalle säger ”Klosax! Klosax!” istället för ”Boll! Boll!” eller hur det fungerar. Hon hade rätt stora problem. Undra på det: hur lite luktar inte en klosax av stål och plast i jämförelse med en tennisboll? När hon var i närheten började jag ropa ”Bra!” vilket för mig betyder: ”Fortsätt leta där!” men för Vanna är nog betydelsen oklar. Ju närmare hon kom, desto mer bra:ade jag. ”Bra bra bra bra bra!” Till slut hittade hon och kom springande.

Detta var så roligt (Vanna: ”Jobbigt!”) att vi gjorde om det flera gånger. Jag kunde ju inte gömma den på marken med risk för att den skulle försvinna så jag gömde den på stammar och stubbar. Och jag försökte göra det lättare genom att gömma på närmare håll.

Sammanlagt fem klosaxsök utsattes Vanna för och klarade allihop. Jippi!

Kommentera

