På kurs med V

Vanna går Nosework Steg 2. Äldst i församlingen som vanligt. Till min fasa har jag nu upptäckt att hon fått gråa öron! Värst vad öronlapparna ser sjaskiga ut, tänkte jag, har hon mjäll? När jag studerade dem närmare insåg jag att det var själva håren. Vem har någonsin haft en hund med gråa hår på öronen?

Men! Hon har jättefina, så gott som kritvita tänder! Alldeles av sig själva.

De skulle göra en övning där man placerade en godisbit under en låda och belönas när de blev passiva, alltså slutade försöka komma åt godbiten. Det kommer nog att dröja, tänkte jag i mitt stilla sinne. Hur ihärdigt försökte hon inte komma åt godisbiten på BPH:t; hon ger inte upp i första taget. Mycket riktigt kämpade hon som en idiot och jag fick hålla fast lådan som en idiot. Du behöver inte oroa dig för att den ska gå sönder, sa kursledaren när hon såg vartåt det barkade, det gör ingenting.

I nästa övning var godiset utbytt mot en doft. Då sa kursledaren att hon inte kommer att försöka välta lådan, det luktar ju inte godis. Vanna körde precis samma taktik: slet för allt vad hon var värd för att komma åt innehållet i lådan. Kosta vad det kosta vill!

I en gammal ladugård fick de köra tre sök var. Vanna var duktig även om hon till skillnad från alla andra missade den första doften – dvs. hon tog den senare. Meningen var att de skulle gå rakt på den och få en positiv erfarenhet på direkten.

Vanna har alltid en tendens att utmärka sig, på det ena eller andra sättet.

Efter kursen fick jag en speciallektion i fordonssök, det ingick inte i Steg 1 i Göteborg. Nu ska jag låta Vanna fordonssöka på min egen bil.

På den här kursen spelade det tekniska en underordnad roll: klickern i ena handen, godis i den andra (bakom ryggen och allt var det var). Vi använde inte ens klicker och jag tyckte att alla såsade med belöningen. Jag gick lära mig att vara snabb som sjutton. Här kom belöningen sju år efter att hunden hittat doften eftersom alla utom jag rotade i fickorna. Det var visst inte så noga. (I Göteborg var det jävligt noga!)

Men sen påpekade kursledaren att om hunden får vänta väldigt länge på belöningen så kommer den att vända sig från doftkällan och när domaren då ber en visa så har man själv inte hunnit se ordentligt.

Det mest chockerande var att man inte behövde lära in någon markering – att hunden ska utföra ett speciellt beteende när den hittat doften. Det räcker att läsa av den.

Jag tycker till min förvåning att nosework är kul, jag brukar sällan känna någon större entusiasm. Det finns de som tycker att det är tråkigt för att de vill ha ett samarbete som inkluderar föraren mer. För mig är det tvärtom, ju mindre jag behöver vara aktiv, desto bättre. Så är det när man avskyr att vara i centrum och avskyr tanken på att tävla av den anledningen. (Jag säger som Edward St Aubyn: ”I min barndom lönade det sig sällan att stå i centrum fysiskt.”) Det vore mycket lättare för mig att gå runt med Vanna på en noseworktävling än att gå runt med henne på en lydnadstävling.

Skulle faktiskt kunna tänka mig att göra ett doftprov i en avlägsen framtid.

En av deltagarna hade en flat från samma kennel som Vanna. En annan hade en tjeckisk vallhund vars rasnamn jag inte uppfattade. Jag googlade när jag kom hem.

Han fick åka i framsätet. Vanna åker i baksätet. Båda sitter fast i säkerhetsbälte.

För övrigt har kursledaren highland cattle som går ute året om.

3 thoughts on “På kurs med V

  1. Nosework verkar många tycka är skoj! Nosarbete is da tjitt.

    Ja, det gäller liksom att hitta sina grenar och tur att det kommer lite nytt att prova.

  2. Men vårt andra fordonssök någonsin lämnade en del övrigt att önska. Hon satte sitt bomärke på bilen i form av en smutsig tass. 🙂

Kommentera

