Fungerande koncept

Robotdammsugaren och jag har hittat ett fungerande koncept. I början trodde jag att jag måste plocka undan allting för att det skulle fungera. Det har jag insett inte behövs. I sovrummet räcker det att jag tar bort fårfällen. I vardagsrummet har jag överhuvudtaget ingen matta. Den fastnar ytterst sällan i sladdar så det är bara att köra. I början trodde jag också att jag kunde använda den när det låg drivor av damm och päls men då fylls den lilla behållaren på två röda. Nej, man ska göra en grundlig dammsugning med vanlig dammsugare, sen kan man låta roboten gå var tredje dag eller så och fånga upp flatthåren som syns rätt bra på parketten.

En del hundägare säger att de dammsuger flera gånger om dagen (!!!). Då jag är energilösheten personifierad är detta beteende mig helt främmande. Det ser ut därefter. Tanken var att robotdammsugaren skulle hjälpa mig att i viss mån råda bot på eländet.

Min robot kommer från NetOnNet och kostade 700 kr.

Det roliga är att den går hur länge som helst. Man tenderar att tilltala den som om den vore mänsklig: Nu får du väl ändå sluta, nu räcker det väl? Jag stänger in den själv i rummet. Den går tills den stupar, dvs. dör batteridöden. Men jag avbryter den långt innan dess. Det är en stor fördel att ha liten lägenhet: mindre att städa.

När mängden pokaler växte flyttade Waldner två trappor upp, till en trea. Att byta bostadsområde har aldrig varit aktuellt.

– Det blev så jäkla bra där. Jag vill inte bo i staden, och det är så nära in, det går skitsnabbt. Trivs man behöver man inte hålla på. Och har man större blir det bara mer att städa. Det är bara onödigt.

Att städa är dödens sysselsättning.

2 thoughts on “Fungerande koncept

  1. Liiiite kuslig är den allt, din robotdammsugare … Lever sitt eget liv, liksom. Men samtidigt en bra kompanjon på städningens krokiga väg.

Kommentera

