Be prepared to bleed

Enligt min gynekolog fanns det fyra behandlingsmetoder mot myom:

1. Qlaira (p-piller)
2. Cyklokapron (blödningshämmande tabletter)
3. Esmya (för att krympa myomet)
4. Hysterektomi (operera bort livmodern)

P-piller gav inte resultat. Jag är tillbaka på att äta 3 Cyklokapron 4 ggr om dygnet. Det är feta tabletter som man får vara mycket noga med för att ingen olycka ska ske (och komplettera med andra åtgärder). Risken för järnbrist är fortfarande påtaglig. Därav järntabletter – de små gulbruna.

Det känns som om jag borde testa Esmya. Då måste jag låta undersöka mig (mäta myomet) och sen försättas i ett klimakterieliknande tillstånd. Det används inför operation men ibland behöver man inte opereras. Effekten blir bestående; om jag förstått det rätt.

Man vet ju inte hur många år man har kvar av det här helvetet. Är det fem eller tio eller ännu mer?

Jag tänker på vilket freak jag är som lyckats drabbas av två sjukdomar i reproduktionsorganen. Den ena har jag levt med i femton-tjugo år, den andra i tio men den har långsamt förvärrats. Båda kräver medicinering. Ett av symtomen är en vansinnig trötthet. Jag kan ligga hela dagen och släpar mig bara ut för de obligatoriska hundpromenaderna där jag sjunker ner på varenda bänk.

Det fina i kråksången är att man nu testar Esmya även mot pmds (eftersom det stryper progesteronproduktionen) så om jag fick det skulle jag slå två flugor i en smäll.

4 thoughts on “Be prepared to bleed

Kommentera

