Presenter till mig själv

Jag har shoppat. Jag lägger inte pengar på böcker utom i undantagsfall och detta var ett undantagsfall; jag kände mig tvungen att köpa en bok om nosework. Inte bara låna.

I samma veva köpte jag en Hitlerbiografi i två delar av Joachim Fest som jag länge velat läsa. De stora Hitlerbiograferna är Fest och Kershaw. Jag ser fram emot denna läsfest, höhö! Älskar att läsa böcker om nazismen (som jag hatar). Önskar ofta att jag var docent i historia med nazitiden som specialitet.

I en skoaffär såg jag ett par skor som jag ville ha. De fanns inte i min storlek. Jag kunde ha 39 och den största var 38,5. Du kan se om de finns på nätet, sa expediten. Nilson Shoes. Jag gjorde så men där fanns inga storlekar alls. Alla var slut. Då var jag så slug – man får inte vara dum – att jag googlade i största allmänhet på märket och hittade paret (med den färg jag ville ha) på Footway. Tjänade 50 spänn gjorde jag också.

På grund av att en av mina kusiner gifter sig i sommar måste jag ha en klänning och har fått pengar från morsan. Jag provade klänningar på Rydholms och fann till min förvåning att de satt rätt bra. Det har förmodligen att göra med att de inte bara säljer klänningar, de säljer även tillhörande underklänningar. Det ger bättre passform.

Jag kände mig lite som kronprinsessan Victoria (inga jämförelser i övrigt) när jag provade den ena klänningen efter den andra. Så går hon klädd för jämnan.

Varje gång jag ska gå på bröllop, det sker med tio års mellanrum, går jag till Rydholms. Jag kan varmt rekommendera dem. Fördelen och nackdelen är att expediterna är väldigt engagerade. De kommer med en lämplig kavaj till en lämplig klänning fast man inte sagt ett ljud om någon kavaj. Det är en anrik affär i Varberg. Något tantig, men där finns kläder för alla åldrar, om man bara letar. Pappa brukade sitta på en stol i ett hörn.

”Grundaren Carl-Johan Rydholm började med en textilbutik i Varberg ca 1920, 2015 har butiken funnits i ca 95 år.”

Ca och ca. Hade jag varit de hade jag strukit ca. Ingen kan ju ändå veta vad de inte vet själva? Rydholms är som Café Mignon. Det har alltid funnits och ska alltid finnas.

2 thoughts on “Presenter till mig själv

    • Blev lite sugen! Ville köpa tre men det blev två. Det är ”bara” bristen på fickor som hindrar mig från att gå all in klänning. Var lägga godis, boll, bajspåsar, klicker, eukalyptusflaska, möbeltassar? (Och om jag känner Vickan rätt går hon aldrig klädd i klänning om hon inte måste; dvs. när hon jobbar.)

Kommentera

