Tårtor i noseworkboken

Varför är det tårtor i noseworkboken, frågade jag, flatte, matte. Det undrar jag också, sa hon. Det måste ju betyda att jag ska få en tårta varje gång jag gör någonting bra? Det tror jag inte, sa matte och började bläddra. Förklaring ges på s. 21:

Vad är STORT KALAS då undrade jag om det nu inte är tårta? Vad kan bli större kalas än en stor tårta? Då måste man först veta vad TIO SNABBA är, sa matte. Det var ”tio, femton, tjugo småbitar av hundens favoritgodis en i taget medan hunden har nosen mot doftkällan”. STORT KALAS är TIO SNABBA + ”annat godis på samma sätt”. (Vad är annat godis?) ”Därefter tar du fram en leksak: ludd i snöre, boll eller något annat hunden gillar och låter den leka länge, allt under glada tillrop och beundrande ljud.” Usch, sa matte, det vill jag inte ägna mig åt. Det måste du, sa jag. Förnedringen ska vara total! ”Hunden ska känna sig riktigt mallig!”

Det står klart att matte varit alldeles för snål med sina belöningar. I Göteborg gick jag omkring med korvögon hela kursen igenom; jag drömde korv, levde korv, andades korv. Vis av erfarenheten skar därför matte upp gigantiska mängder korv inför denna fortsättningskurs bara för att inse att korven inte alls går åt i samma utsträckning på den här kursen. Det var bra, tänkte hon i sitt stilla sinne, så att inte Vanna blir ännu fetare än hon redan är. Du liksom jag väger alltid minst ett kilo för mycket, brukar hon säga till mig. Sådan matte, sådan flatte!

Nu hoppas jag att det ska bli ändring och STORT KALAS med allt jämnare mellanrum. Men då måste jag dra ner torrfodret till hälften, säger matte. 😦

Kommentera

