Fasornas fasa

Säg magomvridning och många ägare till storvuxna hundar ryser. Få har sett en hund med magomvridning men alla har hört talas om det och vet hur allvarligt det är. Det drabbar typiskt storväxta hundar med djup bröstkorg men alla raser kan drabbas.

Jag frågade när jag betalade hur drabbade flattarna egentligen var. De är inte de mest drabbade, men visst hade de haft flattar med magomvridning.

Curly coated retriever ligger mer illa till – de är större och har ännu djupare bröstkorg.

inka45a

Inkas magomvridning gick alltså till så här: det är påskhelg och fint väder, vi har varit i skogen tidigare på dagen och klippt lockarna som ligger överallt på marken. När hon senare på kvällen ska äta gör hon det i mina föräldrars trädgård. Plötsligt avbryter hon ätandet och jag förstår inte varför. Efter ett tag börjar hon hulka och snart sitter vi i bilen, fast då vet vi ju inte säkert att det är magomvridning. Hon får svårare och svårare att andas och är otroligt dålig när vi kommer fram. Och vi får vänta och vänta och vänta. (Jag kommer aldrig att förlåta dem för det, jag fattar att de hade andra akuta fall, men den berner sennen som jag såg att de ägnade sig åt, hans allmäntillstånd var inte hälften så dåligt som Inkas, såvitt jag kunde bedöma var det gott, han satt och mös på bordet medan min hund låg döende i ett hörn.) När de väl konstaterat magomvridning frågar de om de ska operera, hon är då huvudsakligen frisk trots att hon är tio år gammal. Jag säger ja. Vi åker och de ringer upp och har kommit på att det kan bli väldigt dyrt. Försäkringen på hundar brukar bli sämre med åren. Det var en helt absurt situation: jag ska ta ställning till om hon rent ekonomiskt är värd att operera. Jag hittar inte ens mina försäkringspapper. Hör vi inget innan nio opererar vi, säger de. Jag ringer fem i nio, de stänger nio och har satt på telefonsvararen i förtid. Notan slutade om jag minns rätt på 25 000. Sveland ersatte 14 000. Inka repar sig fint men dör ett halvår senare i cancer.

[Symtomen] kommer ofta snabbt och plötsligt. Hunden är orolig, dreglar kanske lite och framför allt försöker den kräkas men inget kommer upp. Kräkförsöken är ofta högljudda och uppenbart plågsamma. Magsäcken svullnar upp. I början kan svullnaden vara förrädiskt liten och svår att se, framför allt hos långhåriga raser men om man trummar med fingrarna mot buken så kan man ofta höra ett dovt, ihåligt ljud. När magen sväller blir bukomfånget mer uppenbart och andningen försvåras.

Det var det veterinär nr 2 gjorde! Trummade med fingrarna mot buken.

Symtomen räcker ofta gott för att ställa diagnosen men en röntgenbild kan vara motiverad i tveksamma fall och en del hundar har inte omvridning utan bara en överfull magsäck (tex om hunden brutit sig in i skafferiet och tömt foderpåsen).

Och det var det som fallet med Vanna: överfull magsäck. Veterinär nr 2 sa att hon hade magen full med mat och jag tyckte att det lät överdrivet. Lite torrfoder? Men hon måste ha fått i sig annat också (som gett upphov till gasbildningen).

En hund med misstänkt magomvridning ska omedelbart till veterinär. — — — Varje minut räknas.

I Inkas fall gick det bra trots att de såsade. 5-15% av de som kommer in till djursjukhusen med magomvridning överlever inte. Det är därför man fruktar att de ska dö – för att man vet att de kan dö. Det finns inga garantier. Antingen är de för dåliga för att opereras eller så blir de dåliga efter operationen eller så dör de under operationen.

Har man en storväxt hund av riskras (tex grand danois, stora vinthundsraser, mastiffer av olika slag, vissa retrievers och setterraser, schäfer mfl) bör man tänka på att inte motionera hunden eller leka häftigt efter en stor måltid. Många gånger vrids dock magsäcken om utan att man kan koppla det till någon speciell aktivitet.

Det är jag rätt bra på. Jag undviker motion efter mat och jag tycker inte att jag serverar några jätteportioner när hon får max tre deciliter per mål. Efter motion brukar jag vänta en halvtimme eller mer innan hon serveras. Men som sagt, Inka fick magomvridning ändå.

4 tankar på “Fasornas fasa

  1. Gänget vilar alltid på maten, liksom människor är det skönt att inte kasta sig ut direkt efter födointag. Vi har börjat att blötta upp torrfodret ordentligt. Ser hur mycket det sväller vid väta!!!
    Kan det vara rätt att ge torrfoder????
    Ja annars mår vi bra bortsett från hussens knä säger gänget!
    Ha de gott helsar vi alla

  2. Fick ta bort min Curly i går efter magomvridning, 2 månader innan hade han opererats för brusten mjälte och var jätte dålig mitt beslut var att han inte skulle utsättas för en jätteoperation igen, Han var en väldigt lugn hund och vad som utlöste det vet jag inte. Men med mjälten borta fanns det mer plats i buken 😭

    • Åh nej så fruktansvärt sorgligt. 😥😥😥 Önskar jag hade något bättre att säga. Men det finns ju ingen tröst. Inte just nu i alla fall och inte mer än att det var rätt beslut. ♥️♥️♥️

Lämna en kommentar