Er gamla Vanna

Jag, er gamla Vanna, sopade banan med de yngre kollegorna i gårdagens sista inomhussök. Jag hittade två gömmor på en minut. Det var visserligen ingen som tog tiden men jag tog den i mitt huvud. 

Matte satt och pratade med en annan matte medan mina medhundar höll på med sina evighetslånga sök. ”Gör folk det?” undrade hon och syftade på om de använde engångshandskar och pincetter när de hanterar dofterna (som de droppar på möbeltassarna). De var båda rörande överens om att ska det vara så förbannat besvärligt får det vara. Så kommer de aldrig till SM heller. Själv hade jag velat komma till DM – distriktsmästerskap för noseworkhundar Jag vill få en guldmedalj om halsen och 59 gratulationer på FB som alla andra. Men flatte, säger matte, hur skulle du kunna få 59 gratulationer när din matte bara har hälften så många vänner? Tänkte inte på’t. 

Nästa gång är det ”skojtävling”. Det är nog inte så roligt som det låter. Risken är stor att jag kommer sist. Ha inte för höga förväntningar. Det är inte alltid er flatte är i funktion. Ibland är jag ur funktion. 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Brukar ni också spela döda när andan faller på? Jag gör det ofta! Man sjunker bara rakt ner i gräsmattan som om någon hade skjutit en och där blir man liggande – stendöd. Ingenting kan rubba en. Tjata hjälper inte, dra i kopplet hjälper inte, bli arg hjälper inte. Man är ju död. Det enda som möjligen kan hjälpa är lite godis. Då är man inte riktigt lika död längre. Upprepa gärna proceduren flera gånger om dan så får ni mer godis! 

7 tankar på “Er gamla Vanna

  1. Vilket bra tips! Spela död, få godis, återuppstå! Och glöm inte … vitsen med att tävla är att man får kattmat, inte gratulationer på fb. Mums!!! Med vänlig hälsning/Selma, din svarta kollega

  2. Kattmat (torrfoder) var en av de konkurrerande dofter som vi utsattes för i behållarsöket. Övriga var tvål, fänkål, kaka, mossa, kong och kohår.

    • Oh nej! Jag får en massa godis och alltid mycket maffigare belöningar än de andra hundarna som har tävlat. Matte tror det beror på våra år på lydnadsplan när det alltid blev full pott efter tävling. Jag tycker att utvecklingen är perfekt eftersom jag numera gör mindre än förr men för lika maffig belöning. Måtte matte inte komma på detta!/S

Lämna en kommentar